När förlorade vi rätten?

publicerat i Allmänt;
Hej. 
Detta inlägg kanske kommer uppröra. 
Men jag vill/måste få detta ur mig. 


Det här med att en person känner att den har mer rätt över min kropp, än vad jag själv har, är helt oförståeligt för mig. 
Att någon känner att de har rätt att röra min kropp, utan att jag gett tillstånd till det. 
JAG ÄGER MIN KROPP. 
inte du. 
Har jag inte gett dig tillstånd så ska du inte röra mig. 

Du ska inte heller säga kränkade saker till mig, eller till någon.. Det gäller allt det jag skrivit här.. Säg det inte till NÅGON. 

Jag läste idag om en tjej som på jobbet få ta emot otroligt obehagliga kommentarer på sitt jobb. 
En gäst tog sig rätten till att kommentera hennes utseende medan dennes bordsgrannar tyckte det var kul, och gjorde highfive till denne. 

Att detta kan roa någon, att man kan gå och lägga sig på kvällen, utan att känna skam över hur man har betett sig, när man är gäst, eller kund någonstans förstår jag inte. 
I dina ögon är det en rolig grej.
För den utsatta orsaker så mycket känslor, men något man INTE känner, är att det är roligt. 
Det är inte så att en går hem och känner att ja, vilken rolig person det där var, som tog sig friheten att kränka mig när jag hjälpte personen. 

Jag var med om det på ett jobb. 
Någon tyckte sig ha rätten att röra vid mig, på ett högst olämpligt sätt. 
Det är ALDRIG OKEJ.

Vad denna person gjorde, mer än röra vid mig utan att jag ville, var att denna person rörde upp en massa gamla känslor. 
Känslor som jag arbetat hårt med att få bort, fått bråka med i flera år, för att kunna respektera mig själv igen. 
För när jag var yngre var det någon som kände att denne hade rätt att ha sex med mig, utan att jag ville. 
Någon kände att den hade rätt att röra mig på ett som gav mig men för livet, som gav mig så mycket ångest, så mycket dåliga tankar. 

Varför är det såhär? Varför tar sig folk rätten till att tro att man kan behandla någon som man vill? 

Det gör ont i mig när jag läser i tidningar att folk blivit antastade på festivaler och liknande. 
När förlorade vi rätten att styra över våra kroppar själv? 
Vi ska inte behöva stå ut med detta. 

Jag vill känna att man ska kunna känna sig lugn med att gå ut på stan, på festivaler och liknande. 
Och jag vill att man ska känna sig lugn när man går till sitt jobb. 

Det räcker nu! 
Det är helt sjukt att vi ska behöva kämpa mot detta. 
Har vi inte kommit längre? 

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Monika:

Kram <3 Starkt berättat och bra att du lyfter frågan!

Svar: <3 det är viktigt att det tas upp!
sofiajernste.blogg.se

Kommentera inlägget här :